Ford zou EV-tak willen afsplitsen

Ford kijkt naar mogelijkheden om de EV-activiteiten af te splitsen van de traditionele business. CEO Jim Farley wil daarmee op zijn beurt profiteren van de populariteit die met name Tesla geniet onder investeerders. Op Wall Street is Tesla momenteel 885 miljard dollar waard, terwijl Ford voor niet meer dan 72 miljard dollar in de boeken staat, ondanks het feit dat dat laatste bedrijf bijna vier keer zo veel auto’s bouwt. Als Ford meer op ‘Tesla-achtige’ waarderingen kan rekenen, dan biedt dat ook makkelijker toegang tot financiering.

Farley zou er over denken om Ford EV helemaal zelfstandig te maken of, als minder ingrijpend alternatief, die EV-activiteiten in ieder geval intern volstrekt gescheiden te behandelen. Een eigen beursgang zou vooral moeilijk liggen bij de familie Ford die dankzij speciale aandelen nog altijd de controle uitoefent over ‘haar’ bedrijf. Bill Ford is ook bestuursvoorzitter van de onderneming terwijl twee andere familieleden in de Raad van Bestuur zitten.

Ontkennen

Een woordvoerder van Ford ontkent met zoveel woorden dat er gedacht wordt over een afsplitsing. “We focussen ons op het Ford+ plan om het bedrijf te transformeren. We hebben geen plannen om onze activiteiten voor batterij-elektrische voertuigen of onze traditionele ICE-business af te splitsen.’’ Maar Farley zelf leek recent tijdens een toelichting op de jaarcijfers minder afwijzend: “Een succesvolle ICE-business en een succesvolle BEV-business runnen is niet hetzelfde. We kijken niet naar halve maatregelen, de tijd van stapsgewijze verandering is voorbij. We hebben een duidelijk plan en een wat-er-maar-voor-nodig-is mindset.’’

Lees ook:
Ford investeert nog eens 20 miljard dollar in ontwikkeling elektrische auto’s

Ford zou EV-tak willen afsplitsen - Automobielmanagement.nl

Ford zou EV-tak willen afsplitsen

Ford kijkt naar mogelijkheden om de EV-activiteiten af te splitsen van de traditionele business. CEO Jim Farley wil daarmee op zijn beurt profiteren van de populariteit die met name Tesla geniet onder investeerders. Op Wall Street is Tesla momenteel 885 miljard dollar waard, terwijl Ford voor niet meer dan 72 miljard dollar in de boeken staat, ondanks het feit dat dat laatste bedrijf bijna vier keer zo veel auto’s bouwt. Als Ford meer op ‘Tesla-achtige’ waarderingen kan rekenen, dan biedt dat ook makkelijker toegang tot financiering.

Farley zou er over denken om Ford EV helemaal zelfstandig te maken of, als minder ingrijpend alternatief, die EV-activiteiten in ieder geval intern volstrekt gescheiden te behandelen. Een eigen beursgang zou vooral moeilijk liggen bij de familie Ford die dankzij speciale aandelen nog altijd de controle uitoefent over ‘haar’ bedrijf. Bill Ford is ook bestuursvoorzitter van de onderneming terwijl twee andere familieleden in de Raad van Bestuur zitten.

Ontkennen

Een woordvoerder van Ford ontkent met zoveel woorden dat er gedacht wordt over een afsplitsing. “We focussen ons op het Ford+ plan om het bedrijf te transformeren. We hebben geen plannen om onze activiteiten voor batterij-elektrische voertuigen of onze traditionele ICE-business af te splitsen.’’ Maar Farley zelf leek recent tijdens een toelichting op de jaarcijfers minder afwijzend: “Een succesvolle ICE-business en een succesvolle BEV-business runnen is niet hetzelfde. We kijken niet naar halve maatregelen, de tijd van stapsgewijze verandering is voorbij. We hebben een duidelijk plan en een wat-er-maar-voor-nodig-is mindset.’’

Lees ook:
Ford investeert nog eens 20 miljard dollar in ontwikkeling elektrische auto’s