Volkswagen-fabrieken uurtje plat

De ondernemingsraad legt de werkzaamheden in zes Volkswagenfabrieken een uur stil. Men wil het personeel informeren over de verwachte machtsverhoudingen in de toekomstige Porsche Holding.

Over dit thema hebben de voorzitters van de ondernemingsraden van Porsche en Volkswagen, Uwe Hück en Bernd Osterloh, afgelopen dinsdag geen overeenstemming kunnen bereiken. Het Europese Hof van Justitie heeft vorige week de vijftig jaar oude Volkswagenwet onwettig verklaard. Daarin was geregeld dat niemand meer stemrecht kan hebben dan twintig procent, ongeacht het aantal aandelen. Nu die wet verdwijnt, zal Porsche waarschijnlijk meer dan de helft van de VW-aandelen kopen en zal Volkswagen gewoon een dochterbedrijf worden in de op te richten Porsche Holding. De werknemers van Porsche en van Volkswagen zouden elk evenveel vertegenwoordigers krijgen in de raad van commissarissen terwijl Porsche maar twaalfduizend werknemers heeft en Volkswagen 324 duizend. Dat wil de VW-ondernemingsraad niet. Meer hierover elders op deze site en in Automobiel Management 20 van 9 november.

Volkswagen-fabrieken uurtje plat - Automobielmanagement.nl

Volkswagen-fabrieken uurtje plat

De ondernemingsraad legt de werkzaamheden in zes Volkswagenfabrieken een uur stil. Men wil het personeel informeren over de verwachte machtsverhoudingen in de toekomstige Porsche Holding.

Over dit thema hebben de voorzitters van de ondernemingsraden van Porsche en Volkswagen, Uwe Hück en Bernd Osterloh, afgelopen dinsdag geen overeenstemming kunnen bereiken. Het Europese Hof van Justitie heeft vorige week de vijftig jaar oude Volkswagenwet onwettig verklaard. Daarin was geregeld dat niemand meer stemrecht kan hebben dan twintig procent, ongeacht het aantal aandelen. Nu die wet verdwijnt, zal Porsche waarschijnlijk meer dan de helft van de VW-aandelen kopen en zal Volkswagen gewoon een dochterbedrijf worden in de op te richten Porsche Holding. De werknemers van Porsche en van Volkswagen zouden elk evenveel vertegenwoordigers krijgen in de raad van commissarissen terwijl Porsche maar twaalfduizend werknemers heeft en Volkswagen 324 duizend. Dat wil de VW-ondernemingsraad niet. Meer hierover elders op deze site en in Automobiel Management 20 van 9 november.