Ondernemingsraad Opel weigert bijdrage aan sanering

Bij Opel heeft het sluiten van de fabriek in Antwerpen tot een breuk geleid tussen de centrale ondernemingsraad en het management. Het personeel is niet van plan ook maar één cent bij te dragen aan de sluiting van een fabriek.

Dat zei de voorzitter van de ondernemingsraad Franz Klaus in Rüsselsheim. Hij verwijt de nieuwe topman Nick Reilly eenzijdig en economisch onredelijk handelen en contractbreuk. Een kleine suv die nu net als de grotere Antara bij GM in Korea wordt gebouwd, zou in Antwerpen in productie gaan. Het personeel uit Antwerpen heeft met uitzicht daarop sinds 2007 al afgezien van 26 miljoen euro aan loon. Bovendien zou de Vlaamse regering een half miljard euro hebben toegezegd als steun om de fabriek open te houden maar dat heeft GM nu afgewezen.

Medewerkers in Antwerpen hebben gisteren een spontane blokkade van de fabriek georganiseerd, daarmee voorkomend dat nieuwe auto’s (Vectra’s) de fabriek zouden verlaten. Maar volgens de Belgische vakbonden kan er nog steeds een koper voor de fabriek worden gevonden, bijvoorbeeld door de fabriek om te bouwen voor de productie van onderdelen.      

Ondernemingsraad Opel weigert bijdrage aan sanering - Automobielmanagement.nl

Ondernemingsraad Opel weigert bijdrage aan sanering

Bij Opel heeft het sluiten van de fabriek in Antwerpen tot een breuk geleid tussen de centrale ondernemingsraad en het management. Het personeel is niet van plan ook maar één cent bij te dragen aan de sluiting van een fabriek.

Dat zei de voorzitter van de ondernemingsraad Franz Klaus in Rüsselsheim. Hij verwijt de nieuwe topman Nick Reilly eenzijdig en economisch onredelijk handelen en contractbreuk. Een kleine suv die nu net als de grotere Antara bij GM in Korea wordt gebouwd, zou in Antwerpen in productie gaan. Het personeel uit Antwerpen heeft met uitzicht daarop sinds 2007 al afgezien van 26 miljoen euro aan loon. Bovendien zou de Vlaamse regering een half miljard euro hebben toegezegd als steun om de fabriek open te houden maar dat heeft GM nu afgewezen.

Medewerkers in Antwerpen hebben gisteren een spontane blokkade van de fabriek georganiseerd, daarmee voorkomend dat nieuwe auto’s (Vectra’s) de fabriek zouden verlaten. Maar volgens de Belgische vakbonden kan er nog steeds een koper voor de fabriek worden gevonden, bijvoorbeeld door de fabriek om te bouwen voor de productie van onderdelen.