Daihatsu wint Spaanse JD Power

Niet alleen in Groot-Brittannië heeft bureau J.D. Power onderzocht hoe consumenten over hun auto denken, ook in Spanje heeft een dergelijke enquête plaatsgevonden.

Overeenkomst met het Verenigd Koninkrijk was dat de bokaal naar een Japanse fabrikant ging: Daihatsu. Op een schaal van 100 haalde dit merk 96 indexpunten. Goed nieuws voor Daihatsu, dat in Europa van de markt gedrukt dreigt te worden omdat zij alleen in het dure Japan kan produceren. Met de uitslag van dit onderzoek wordt duidelijk dat je qua betrouwbaarheid en klanttevredenheid wel waar voor je geld krijgt.

Op plek 2 eindigde ook een Japans merk (Lexus; 94 punten), en dat is niet zo verrassend. Maar wel opmerkelijk is dat de bronzen plak naar Dacia gaat. Het Roemeense merk behaalde een index van 93.

In volgorde van aflopende klanttevredenheid ziet de lijst er als volgt uit: Honda (93 punten), Toyota (92), Mitsubishi (91), Mazda (91), Hyundai (90), Smart (90) en Nissan (90). Alle Japanse merke, op Subaru en Suzuki eindigden dus in de top-10. Vervolgen we de lijst, dan zien we Mercedes-Benz (90), Kia (89), Skoda (89), BMW (89), Jaguar (89), Seat (88), Audi (88), Volvo (88), Ford (87) en Opel (87) allemaal in de top-20 staan.

De lijst met merken waar de Spanjaarden relatief ontevreden over zijn, begint met Citroën (87), Volkswagen (87), Suzuki (86), Peugeot (86), Chevrolet/Daewoo (85), Subaru (85), Fiat (85), Renault (85), Lancia (84), Alfa Romeo (84) en Chrysler (83). De rode lantaarn gaat naar Land Rover (80); deze fabrikant roept al een hele tijd dat zij de bouwkwaliteit nu goed in de vingers heeft, maar uit de harde cijfers blijkt dat nog niet echt.

We kijken tot slot nog even naar de resultaten op modelniveau. Daar zien we dat de Toyota Yaris 1.0 (2003-2005 ; 97 indexpunten) een veilige keus is, evenals een iets oudere Yaris 1.0 (1999-2003; 94). Honda blijft met de Jazz 1.2 niet veel achter (vanaf 2004; 93). In compacte klasse zijn de podiumplaatsen voor de Toyota Corolla 1.4 (2002-2004; 94), de Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI (2005-2009; 93) en de Dacia Logan 1.5 (vanaf 2008; 93). Dat het juist de Plus uitvoering van de Golf is die in de prijzen valt, is niet echt verwonderlijk want de hoge versie trekt wat oudere rijders dan de ‘echte’ Golf en daarmee ook een wat rustiger rijdend publiek. Bij de grotere middenklassers bestaat het winnende trio uit de Honda Accord 2.2 i-CDTi (2003-06; 96), de Toyota Avensis 2.0 D-4D (2006-10; 92) en de Mazda 6 2.0 D (2002-2005; 91).

Daihatsu wint Spaanse JD Power - Automobielmanagement.nl

Daihatsu wint Spaanse JD Power

Niet alleen in Groot-Brittannië heeft bureau J.D. Power onderzocht hoe consumenten over hun auto denken, ook in Spanje heeft een dergelijke enquête plaatsgevonden.

Overeenkomst met het Verenigd Koninkrijk was dat de bokaal naar een Japanse fabrikant ging: Daihatsu. Op een schaal van 100 haalde dit merk 96 indexpunten. Goed nieuws voor Daihatsu, dat in Europa van de markt gedrukt dreigt te worden omdat zij alleen in het dure Japan kan produceren. Met de uitslag van dit onderzoek wordt duidelijk dat je qua betrouwbaarheid en klanttevredenheid wel waar voor je geld krijgt.

Op plek 2 eindigde ook een Japans merk (Lexus; 94 punten), en dat is niet zo verrassend. Maar wel opmerkelijk is dat de bronzen plak naar Dacia gaat. Het Roemeense merk behaalde een index van 93.

In volgorde van aflopende klanttevredenheid ziet de lijst er als volgt uit: Honda (93 punten), Toyota (92), Mitsubishi (91), Mazda (91), Hyundai (90), Smart (90) en Nissan (90). Alle Japanse merke, op Subaru en Suzuki eindigden dus in de top-10. Vervolgen we de lijst, dan zien we Mercedes-Benz (90), Kia (89), Skoda (89), BMW (89), Jaguar (89), Seat (88), Audi (88), Volvo (88), Ford (87) en Opel (87) allemaal in de top-20 staan.

De lijst met merken waar de Spanjaarden relatief ontevreden over zijn, begint met Citroën (87), Volkswagen (87), Suzuki (86), Peugeot (86), Chevrolet/Daewoo (85), Subaru (85), Fiat (85), Renault (85), Lancia (84), Alfa Romeo (84) en Chrysler (83). De rode lantaarn gaat naar Land Rover (80); deze fabrikant roept al een hele tijd dat zij de bouwkwaliteit nu goed in de vingers heeft, maar uit de harde cijfers blijkt dat nog niet echt.

We kijken tot slot nog even naar de resultaten op modelniveau. Daar zien we dat de Toyota Yaris 1.0 (2003-2005 ; 97 indexpunten) een veilige keus is, evenals een iets oudere Yaris 1.0 (1999-2003; 94). Honda blijft met de Jazz 1.2 niet veel achter (vanaf 2004; 93). In compacte klasse zijn de podiumplaatsen voor de Toyota Corolla 1.4 (2002-2004; 94), de Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI (2005-2009; 93) en de Dacia Logan 1.5 (vanaf 2008; 93). Dat het juist de Plus uitvoering van de Golf is die in de prijzen valt, is niet echt verwonderlijk want de hoge versie trekt wat oudere rijders dan de ‘echte’ Golf en daarmee ook een wat rustiger rijdend publiek. Bij de grotere middenklassers bestaat het winnende trio uit de Honda Accord 2.2 i-CDTi (2003-06; 96), de Toyota Avensis 2.0 D-4D (2006-10; 92) en de Mazda 6 2.0 D (2002-2005; 91).