Renault wil 58-plussers laten afvloeien

Renault wil in haar Franse fabrieken drieduizend van de 45 duizend arbeidsplaatsen schrappen. Dat zou vooral moeten gebeuren door werknemers aan te bieden op hun 58ste vervroegd met pensioen te gaan.

Renault, nota bene deels in handen van de staat, doorkruist daarmee wel het waarbevochten besluit van president Sarkozy om de pensioenleeftijd juist van 60 naar 62 te verhogen. Renault zegt tot de maatregel gedwongen te zijn door de voortdurende verslapping van de Europese automarkt. Daarnaast worden nog steeds onderdelen van de productie naar lagelonenlanden verplaatst. Renault maakt nu minder dan vierhonderdduizend auto’s per jaar in Frankrijk zelf, net twintig procent van de wereldwijde productie. Dat aantal zal verder afnemen zodra een nieuwe fabriek in het Marokkaanse Tanger in gebruik genomen kan worden.

De afvloeiing zou in de komende drie jaar een feit moeten zijn. Volgens de bonden is zeker 95 procent van de in aanmerking komende werknemers bereid het aanbod aan te nemen. Bij het begin van de crisis, eind 2008, zijn al 4,4 duizend werknemers met een gouden handdruk vrijwillig vertrokken bij de Franse fabrieken van Renault.

Renault wil 58-plussers laten afvloeien - Automobielmanagement.nl

Renault wil 58-plussers laten afvloeien

Renault wil in haar Franse fabrieken drieduizend van de 45 duizend arbeidsplaatsen schrappen. Dat zou vooral moeten gebeuren door werknemers aan te bieden op hun 58ste vervroegd met pensioen te gaan.

Renault, nota bene deels in handen van de staat, doorkruist daarmee wel het waarbevochten besluit van president Sarkozy om de pensioenleeftijd juist van 60 naar 62 te verhogen. Renault zegt tot de maatregel gedwongen te zijn door de voortdurende verslapping van de Europese automarkt. Daarnaast worden nog steeds onderdelen van de productie naar lagelonenlanden verplaatst. Renault maakt nu minder dan vierhonderdduizend auto’s per jaar in Frankrijk zelf, net twintig procent van de wereldwijde productie. Dat aantal zal verder afnemen zodra een nieuwe fabriek in het Marokkaanse Tanger in gebruik genomen kan worden.

De afvloeiing zou in de komende drie jaar een feit moeten zijn. Volgens de bonden is zeker 95 procent van de in aanmerking komende werknemers bereid het aanbod aan te nemen. Bij het begin van de crisis, eind 2008, zijn al 4,4 duizend werknemers met een gouden handdruk vrijwillig vertrokken bij de Franse fabrieken van Renault.