Hyundai heeft als doelstelling in 2010 één miljoen eenheden af te zetten in China, eenvijfde deel van de totale beoogde jaarproductie van de Koreaanse autofabrikant. De 50-50 joint venture vraagt een investering van ongeveer 1,25 miljard dollar en is bedoeld om tegemoet te komen aan de verwachte ‘explosieve’ groei van de bedrijfswagenmarkt in China (met 2,9 miljoen eenheden de grootste ter wereld). De productie moet beginnen in 2007 en is gepland uit te komen op een capaciteit van tweehonderdduizend eenheden per jaar in 2011. Hyundai probeerde al eerder een dergelijke onderneming op te zetten, eerst met DaimlerChrysler en later met Jiang Huai Automotive Group, maar die mislukten beide. Het groeipotentieel van de bedrijfswagenmarkt in China wordt door analisten als ‘solide’ ingeschat. Bovendien is er op dat gebied veel minder concurrentie dan bij de personenauto’s. Hyundai heeft voor personenautoproductie een joint venture met Beijing Hyundai Motor. Dat bedrijf verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 56 duizend personenauto’s in China.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding