Toekomst Smart opnieuw onzeker

Dieter Zetsche, vanaf 2006 het nieuwe opperhoofd van DaimlerChrysler, neemt eerst zelf Mercedes Car Group (Mercedes, Smart en Maybach) onder handen. Smart kon weleens het kind van de rekening worden.

Zetsche is nu nog baas van Chrysler. Vanaf september neemt hij de Mercedes Car Group erbij om de opgestapte Eckhart Cordes te vervangen. Zetsche wil 'winstgevende groei' en zegt niet de hoogste verkoopvolumes na te streven. Het al ingezette plan van Cordes, dat vooral gebaseerd is op kostenreductie en rendementverbetering, begint wel positieve effecten te tonen maar Zetsche zou wat doortastender te werk willen gaan. Hoewel hij er niet nader over uitweidde, verwachten analisten dat een van zijn eerste handelingen het sluiten van de verliesgevende Smart-tak zal zijn. Hij heeft wel uitgesproken 'absoluut' weer nummer één op het gebied van productkwaliteit te willen worden. Zetsche (52) werd vijf jaar geleden aangesteld als topman van het Amerikaanse Chrysler. Hij schrapte 27 duizend banen, sloot zeven fabrieken en liet verschillende productlijnen beeindigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toekomst Smart opnieuw onzeker - Automobielmanagement.nl

Toekomst Smart opnieuw onzeker

Dieter Zetsche, vanaf 2006 het nieuwe opperhoofd van DaimlerChrysler, neemt eerst zelf Mercedes Car Group (Mercedes, Smart en Maybach) onder handen. Smart kon weleens het kind van de rekening worden.

Zetsche is nu nog baas van Chrysler. Vanaf september neemt hij de Mercedes Car Group erbij om de opgestapte Eckhart Cordes te vervangen. Zetsche wil 'winstgevende groei' en zegt niet de hoogste verkoopvolumes na te streven. Het al ingezette plan van Cordes, dat vooral gebaseerd is op kostenreductie en rendementverbetering, begint wel positieve effecten te tonen maar Zetsche zou wat doortastender te werk willen gaan. Hoewel hij er niet nader over uitweidde, verwachten analisten dat een van zijn eerste handelingen het sluiten van de verliesgevende Smart-tak zal zijn. Hij heeft wel uitgesproken 'absoluut' weer nummer één op het gebied van productkwaliteit te willen worden. Zetsche (52) werd vijf jaar geleden aangesteld als topman van het Amerikaanse Chrysler. Hij schrapte 27 duizend banen, sloot zeven fabrieken en liet verschillende productlijnen beeindigen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding