Onafhankelijke onderdelenleveranciers en garagehouders klagen dat de toegang tot technische informatie bij sommige autofabrikanten nog steeds te wensen overlaat. Daardoor lopen zij een concurrentie-achterstand op ten opzichte van de dealernetwerken van de autofabrikanten, die wel op eenvoudige wijze aan de juiste informatie kunnen komen. “Er is een nieuwe focus op de aftersales, een terrein dat voorheen nogal werd genegeerd en verwaarloosd”, zegt EU-functionaris Paolo Cesarini in Automotive News Europe. Het mededingingscommissariaat van de EU onderzoekt momenteel of Toyota, GM, DaimlerChrysler en Fiat hebben verzaakt in de verstrekking van technische informatie aan onafhankelijke garagehouders. “In de eerste helft van 2006 zullen de onderzoeksresultaten bekend zijn”, aldus Cesarini. Het vereenvoudigen van toegang tot de juiste technische informatie is één van de maatregelen die de EU neemt om tot meer concurrentie in de aftersales te komen. In Frankrijk geven Peugeot en Renault al het goede voorbeeld door vrijelijk technische informatie te verstrekken aan ‘Autodistribution’, Frankrijks grootste onafhankelijke reparatieketen. Tegen het einde van 2006 hoopt men daar van meerdere grote autofabrikanten de technische informatie te hebben. De autofabrikanten bagatelliseren de kwestie. Volgens Marc Greven, directeur Legal Affairs van de ACEA (vereniging van Europese autofabrikanten) krijgen de fabrikanten weinig verzoeken om technische informatieverstrekking binnen. De autofabrikanten redeneren dat er toch ergens geld moet worden verdiend en de aftersales zou de aangewezen plek zijn. De winstmarges op nieuwe auto’s zijn tegenwoordig erg laag door de felle concurrentiestrijd. Op reparatie en onderhoud wordt door de fabrikanten veel geld verdiend door middel van de verkoop van diagnose-apparatuur, onderdelen en technische informatie.