De maatregelen zijn nodig om de minder gunstige koers die het concern vaart te corrigeren. Het Franse merk presenteerde vanmorgen in Parijs de resultaten over 2005. De operationele winst daalde van 2,1 miljard euro in 2004 naar 1,3 miljard vorig jaar. De stijgende prijzen van grondstoffen en de stabiliserende Europese markt zijn volgens Ghosn de twee belangrijkste oorzaken. Ghosn verwacht dit jaar een verdere teruggang, maar is niet bezorgd. “Het bedrijf is helemaal niet in moeilijkheden”, beklemtoonde hij. Wel ontvouwde hij in Parijs een strategie – ‘Renault Commitment 2009’ – die moet leiden tot herstel van de omzet, winstgevendheid en verkoop. In de analyse van Ghosn is Renault te afhankelijk van de Mégane en de thuismarkt. Uitbreiding van de productrange is nodig, om ook mee te spelen in tot nu toe verwaarloosde niches als 4×4 en SUV. Om de aangekondigde stroom aan modellen (26 in drie jaar tijd) te kunnen realiseren, is alle beschikbare productiecapaciteit nodig. Sluiten van fabrieken is dus niet aan de orde. Ook het productniveau moet omhoog. Ghosn streeft een plek na in de mondiale topdrie van kwaliteitsbouwers. Als eerste blijk van kunnen fungeert de nieuwe Laguna (introductie in 2007). De winstmarge wil Ghosn vrijwel verdubbeld zien, van 3,2 procent vorig jaar naar zes procent in 2009. “Renault moet de meest winstgevende volumefabrikant van Europa worden.” Het aantal verkochte auto’s dient over drie jaar te liggen op 3,3 miljoen, achthonderdduizend meer dan vorig jaar. Meer hierover in de komende AM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding