De concernwinst was 570 miljoen lager dan in 2004. De enige divisie waar verlies werd gemaakt, is de Mercedes Car Group (Mercedes-Smart-Maybach). Een belangrijke oorzaak van het negatieve resultaat is de herstructurering van Smart geweest. Daar heeft men 1,1 miljard euro aan besteed. Topman Zetsche (foto) heeft herhaald dat hij voornemens is Smart binnen het concern te houden, zolang het ernaar uitziet dat het merk volgend jaar quitte zal draaien. Bovendien heeft Mercedes-Benz veel geld uitgegeven aan ‘personele maatregelen’. Bij het bedrijf moeten namelijk voor het einde van dit jaar 8,5 duizend arbeidsplaatsen verdwijnen in het kader van een organisatiewijziging, waardoor de overheadkosten uiteindelijk anderhalf miljard per jaar lager zullen uitvallen. Maar voor eind 2005 hebben al vijfduizend mensen het bedrijf verlaten, zegt DC. Die hebben gebruik gemaakt van de vertrekregeling en dat kostte 570 miljoen. Al met al boekte de divisie een verlies van vijfhonderd miljoen op operationeel niveau. De omzet was vijftig miljard euro, ongeveer hetzelfde als in 2004. Maar toen werd nog een winst gemaakt van 1,7 miljard. Beter ging het bij de Amerikaanse tak: Chrysler Group (Chrysler-Dodge-Jeep). Die realiseerde ook een omzet van vijftig miljard euro maar realiseerde daarmee een operationele winst van anderhalf miljard, een marge van ongeveer drie procent dus. Chrysler heeft in Amerika redelijke resultaten geboekt, zeker gezien de uiterst moeilijke situatie daar. Overigens gaf het vierde kwartaal wel een forse winstdaling te zien. Het merk wil verder de wereld in en lanceert in 2006 het merk Dodge ook buiten de VS. En er is nog een doel: voor 2007 moet Chrysler in Amerika tot de beste merken behoren op het gebied van kwaliteit en productiviteit. Het verkochte aandeel in Mitsubishi leverde een eenmalig bijdrage op van 276 miljoen euro. De bedrijfswagens behaalden een record met een operationele winst van ruim twee miljard euro terwijl de omzet met zeventien procent steeg naar 40,6 miljard. De marge was dus ruim vijf procent. De divisie verkocht een kwart meer vrachtwagens (ruim een half miljoen), twee procent meer bestelwagens en tien procent meer bussen. De financiële tak (Financial Services) haalde bijna anderhalf miljard operationele winst uit een omzet van vijftien miljard euro. Bij het bankieren liggen de marges dus duidelijk hoger. DC verwacht voor 2006 een ongeveer gelijke afzet dan in 2005. Er zal in de jaren 2005-2008 een productoffensief komen van vijftig nieuwe auto’s en het efficiencyprogramma wordt 'consequent doorgevoerd'. Meer hierover in AM nummer 4 van 3 maart.