Volgens de autofabrikant heeft het omkopen 'met name' plaatsgevonden in Oost-Europa, Afrika en Azië. De Duitse vervolgingsdienst onderzoekt echter ook dergelijke zaken in België naast gevallen in Polen en Ghana. DaimlerChrysler is anderhalf jaar geleden, toen de eerste berichten over omkoperij opdoken, al begonnen met een eigen intern onderzoek. Op grond daarvan geeft het bedrijf toe dat zich gevallen van omkoperij hebben voorgedaan. De affaire wordt al geruime tijd onderzocht door de autoriteiten in de Verenigde Staten, maar nu zijn de Duitse collega's met hun eigen officiële onderzoek begonnen. DaimlerChrysler heeft beloofd de interne bedrijfscultuur overhoop te halen om 'een cultuur van openheid en eerlijkheid te scheppen'. Volgens de tot nu toe bekende gegevens heeft de omkoperij zich uitgestrekt over een periode van zeker twaalf jaar. Wel zou het steeds over relatief lage bedragen zijn gegaan. Maar DaimlerChrysler heeft wel 222 miljoen euro van de balans over 2003 en nog eens 64 miljoen over het volgende jaar afgetrokken om de schade en eventuele boetes te kunnen betalen.