Het gaat om auto’s die zijn gebaseerd op de ontwerpen van MG Rover. Vorig jaar exporteerde China voor het eerst meer auto’s dan het importeerde. Maar de meerderheid van de export betreft goedkope vrachtwagens voor Midden-Oosten, Afrika of het zuidoosten van Azië. Vorig jaar exporteerde China 173 duizend voertuigen, waaronder 31 duizend sedans. Dat is maar een klein deel van de 5,7 miljoen eenheden die in China zijn geproduceerd. Shanghai Automotive Industry Corporation SAIC is groot geworden door joint-ventures met GM en VW maar verkoopt momenteel alleen auto’s onder buitenlandse merknamen. De nieuwe auto’s van Rover zouden onder een merknaam worden verkocht die in handen is van SAIC. Overigens bestaat er nog steeds onenigheid tussen SAIC en Nanjing over de rechten van modellen van MG Rover. Nanjing wil begin volgend jaar de MG ZT gaan bouwen terwijl SAIC het nagenoeg identieke model Rover 75 gaat produceren vanaf september 2006. Spanje en het Verenigd Koninkrijk zouden de meest waarschijnlijke exportlanden zijn voor China op de korte termijn. Maar ook Zuid-Afrika wordt overwogen, schrijft Financial Times. Ook Chery en Geely bereiden zich voor om auto’s te exporteren naar de VS en Europa. Jiangling Motors exporteert sinds vorig jaar de Landwind suv naar België.