Dat is nogal wat: ruim tweeduizend outlets in Europa binnen vier jaar tijd. En die moeten gemiddeld 275 auto’s per jaar verkopen. Dat zegt Europa-baas Jean-Charles Lievens in Automotive News Europe. Eind vorig jaar had Kia ongeveer vijftienhonderd outlets in 29 Europese landen met een gemiddelde verkoop van honderdtachtig auto’s per jaar. Kia wil proberen ook onder dak te komen bij de traditionele Europese merken. In de belangrijkste markten voor Kia (Duitsland, Frankrijk en Denemarken) wil Lievens proberen binnen te komen bij dealers van Opel, VW, Ford en Mitsubishi door middel van adverteren, persoonlijke bezoeken en symposia. Kia zou in Europa tweehonderdvijftig tot driehonderd open plaatsen hebben. Voor de Nederlandse markt speelt dit allemaal niet. Directeur Cor Baltus zegt het Kia-netwerk op een haar na gevild te hebben. “In Nederland zijn we natuurlijk al heel lang bezig. We hebben 87 contractanten met 108 outlets. Met één of twee open plekken in Zeist en in de zaanstreek hebben we het helemaal gehad.” Kia heeft een marktaandeel van ruim drie procent in Nederland. Het eerste halfjaar hebben de 108 outlets van Kia in Nederland 8,6 duizend eenheden verkocht. Dat is tachtig auto's per outlet, honderdzestig op jaarbasis dus. De Nederlandse dealers zitten daarmee qua volume onder het Europese gemiddelde van honderdtachtig. Dit jaar komt de facelift van de Sorento, een nieuwe Carens en de 'ED' die in Europa (Slowakije) uitsluitend voor Europa wordt geproduceerd.