Deze zaak brengt ernstige schade toe aan het imago van Toyota, dat op de gebieden kwaliteit en klantenservice wereldwijd in hoog aanzien staat. Het gaat in dit geval om de Hilux Surf suv (zie foto), waarvan er anderhalf miljoen zijn teruggeroepen in de jaren 2004 en 2005. Toyota heeft verklaard dat de problemen met de stuurinrichting in 1996 heeft ontdekt maar dat de problemen zich alleen voordeden in extreme omstandigheden. Men heeft toen geen recall overwogen. Nadat er verschillende problemen waren gerapporteerd, deed Toyota een ander onderzoek in juli 2004. Daarna heeft men besloten een recall te doen. Volgens Toyota zouden de functionarissen niets verkeerd hebben gedaan, aldus een bericht in Financial Times. Maar deze zaak gooit olie op het vuur van de discussie dat Japanse autobouwers een cultuur van verzwijging ontwikkelen nu het management zoveel nadruk legt op verkooptargets en winstgevendheid. Mitsubishi kon enkele jaren geleden de tent bijna sluiten na een rel door verzwijging van problemen met auto’s. Dit nieuws van Toyota komt kort nadat het bedrijf zijn North American Operations op de kop heeft gezet als gevolg van een claim van 190 miljoen dollar als gevolg van ongewenste seksuele intimiteiten. Toyota heeft de ceo in Noord-Amerika ontslagen. Gisteravond werden nog eens 380 duizend auto's van de merken Toyota en Lexus teruggeroepen. Toyota heeft een reputatie te verliezen want qua productkwaliteit is het niet meer zo onaantastbaar en de concurrentie kruipt voorbij. In het Amerikaanse tevredenheidsonderzoek van JD Power is Toyota flink gezakt en onlangs moest Toyota een klap incasseren doordat het werd ingehaald door Hyundai, eerder bekend van lage prijzen dan van productkwaliteit. Begin deze maand is daarom Akio Toyoda, kleinzoon van de oprichter, door het topmanagement aan het hoofd gezet van een 'back to basics' campagne. Die campagne moet ervoor te zorgen dat kwaliteit (weer) boven kostenbesparingen en design komt te staan.