Dat zou blijken uit een intern stuk waarop het Duitse vakblad Automobilwoche de hand heeft weten te leggen. GME-topman Carl-Peter Forster (zie foto) wil dat een Corsa voortaan in dertien uur van de band rolt. Voor een Astra mag dat vijftien uur zijn en voor een Vectra zeventien. Mocht dat doel gehaald worden, dan draait Opel in één klap mee met de toppers als het gaat om productiviteit. Gemiddeld hebben autofabrikanten 25 uur bouwtijd per voertuig nodig. Opel wil zijn doelstelling bij de volgende modelgeneratie gerealiseerd zien. Meer interne efficiency is een voor de hand liggend middel, maar ook uitbesteding van werkzaamheden zit er aan te komen. Tot de kerncompententies rekent GME de eindmontage, plaatperserij, carrosseriebouw en lakstraat. Via outsourcing wil Opel niet alleen de productiviteit op een hoger plan brengen maar ook structureel terugkeren in de zwarte cijfers. Overigens gaat het dit jaar al beter met GME dan in 2005. In het eerste halfjaar was de operationele winst 212 miljoen dollar, tegen een verlies van 62 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. “We trekken momenteel nadrukkelijk de teugels aan”, aldus Productiechef Eric Stevens in Automobilwoche.