Het gaat om de toepassing van de zogenoemde ‘smart airbags’ die rekening houden met het feit of een volwassene of een kind in de auto zit. Volkswagen-dochter Bugatti, die alleen de Veyron van één miljoen euro bouwt, heeft de Amerikaanse ‘National Highway Traffic Safety Administration’ medegedeeld dat het bedrijfseconomisch in grote problemen komt als het merk geen ontheffing van de nieuwe regel krijgt. De kosten zouden de auto tien procent duurder maken, met ‘catastrofale gevolgen’ voor de verkoop. “Als ons verzoek wordt afgewezen, kan dat heel goed tot gevolg hebben dat Bugatti out of business raakt”, aldus topman Bscher van Bugatti in Financial Times. Maar ook andere fabrikanten hebben bezwaar aangetekend, waaronder Lamborghini, Maserati, Morgan en Lotus. Spyker heeft bij de homologatie voor de Amerikaanse markt in juni 2005 al drie jaar uitstel voor deze regel gekregen, aldus de woordvoerder. Fabrikanten van dit type auto's claimen dat de slimme airbag hen tientallen miljoenen euro’s zal gaan kosten terwijl de verkeersveiligheid er in feite niet mee is gediend. Deze auto’s zullen namelijk zelden kinderen vervoeren. Lamborghini (ook Volkswagen) heeft in een brief aan NHTSA gezegd dat het verwacht dat het geprognotiseerde verlies van 1,7 miljoen euro volgend jaar zal oplopen tot 4,7 miljoen als het model Murcielago geen ontheffing krijgt. “Het gaat om de kosten van crash tests”, volgens VW. Tot dusver heeft alleen Ferrari een ontheffing gekregen.