De zaak heeft nog te maken met de (omstreden) fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler in 1998. De Duitse rechtbank oordeelde dat de 1,8 procent van de aandeelhouders van Daimler-Benz, die toen onvrijwillig hun aandelen omruilden voor DaimlerChrysler-aandelen, recht hebben op een extra 22,15 euro per aandeel. De aandeelhouders kregen destijds 1,005 aandeel in het nieuwe bedrijf voor elke oude die toen ongeveer 72 euro waard waren. Gisteren waren de DC-aandelen nog 41 euro waard, zo ongeveer de helft dus van de waarde toen de deal rond werd gemaakt. DC zegt in Financial Times dat het hoogstwaarschijnlijk in hoger beroep zal gaan omdat de uitspraak ‘onredelijk’ is. Verschillende pensioenfondsen in de VS die aandeelhouders waren van Chrysler kregen in 2003 al ruim 230 miljoen euro nadat DC besloot de zaak af te handelen zonder rechtzaak (de eisers wilden overigens eerst het astronomische bedrag van 22 miljard dollar hebben). Er speelt in deze ook nog een zaak van de miljardair Kirk Kerkorian, die nu regelmatig in het nieuws is als opstandig grootaandeelhouder van GM. Het probleem in beide gevallen is dat de oorspronkelijke deal destijds door Daimler-Benz-baas Jürgen Schrempp werd gepresenteerd als een ‘fusie van gelijken’ maar dat het feitelijk een gewone overname was. Maar het werd gebracht als fusie om te voorkomen dat de Chrysler-aandeelhouders dus een premie moesten krijgen. DC heeft altijd veel problemen gehad zowel de markt als de rechtbank van de juistheid van zijn argumentatie van 'fusie van gelijken' te overtuigen.