Dat zijn Volkswagen AG en Investor, oftewel de Zweedse familie Wallenberg. De twee aandeelhouders hebben samen meer dan de helft van het stemrecht van Scania in handen. Ze hebben beide geen principiële bezwaren gemaakt tegen een overnamebod, dus is de verwachting dat het over geld gaat. MAN zou het bod een beetje moeten verhogen en de topman van MAN, Hakan Samuelsson, heeft zo’n verhoging ook niet uitgesloten. “We willen dit laten gebeuren”, zegt hij in Financial Times. De Duitse truckfabrikant bood geld en aandelen in het nieuwe bedrijf dat de grootste truckfabrikant van Europa zou worden. Volkswagen heeft aangegeven aandeelhouder te willen blijven in wat voor nieuwe groep er ook ontstaat. Maar het huidige bod van MAN geeft Volkswagen maar maximaal twintig procent aandeel in dat nieuwe bedrijf. Dat kan mogelijk nog veranderen, MAN wil de aandeelhoudersvergadering toestemming vragen de hoeveelheid aandelen in het bod te verhogen. MAN verklaart dat het bij deze poging tot overname niet gaat om een ‘power play’ maar dat het Duitse bedrijf het initiatief heeft genomen zoadat het hoofdkantoor en het management Duits zouden kunnen blijven. In Zweden is men bang voor een Duitse overname, met name in verband met de Duitse wetgeving over de belangrijke vertegenwoordiging van de vakbonden in het bestuur. MAN probeert zich daarom te positioneren als een ‘Europees bedrijf’. Dat zou het de mogelijkheid geven de raad van commissarissen te internationaliseren en te verkleinen.