In de perikelen rond de overname van Scania door MAN is een nieuwe ontwikkeling. Volkswagen AG, grootaandeelhouder van de Zweedse fabrikant, kocht vijftien procent van de MAN-aandelen. Volkswagen zegt in een officieel persbericht niet van plan te zijn MAN volledig over te nemen. Maar met deze deelname wil het bedrijf zijn ‘strategische interesse’ in de truckbusiness veilig stellen en er bovendien een oplossing mee mogelijk maken die maximale synergie-effecten zal opleveren tussen Scania, MAN en Volkswagen. Volkswagen wil die op een ‘vriendelijke en gemeenschappelijke manier’ tot stand brengen. En dus niet op de beoogde MAN-manier. Topman Pischetsrieder van Volkswagen zegt hierover: “We hebben een industriële interesse in de bedrijfswagenbusiness. Die is gebaseerd op onze deelname in Scania (34 procent van het stemrecht, red.), op onze Braziliaanse truckfabricage en op onze activiteiten op het gebied van lichte bedrijfswagens. Het is niet alleen ons doel ermee verder te gaan maar ook de mogelijkheden te vergroten.” Tussen Scania en MAN zijn grote synergie-effecten te behalen. Om die te bereiken zouden beide managementteams moeten samenwerken in een ‘coöperatieve omgeving’. Daarmee heb je de ondersteuning nodig van het personeel van beide bedrijven, meent Pischetsrieder. En een vijandige overname is daarvoor niet bevorderlijk. Volkwagen hoopt te kunnen bereiken dat de ‘industriële logica van het creëren van synergie tussen Scania en MAN’ zó gesteund wordt dat het beste resultaat tot stand komt. Integratie van de Braziliaanse truckactiviteiten van VW zou extra toegevoegde waarde hebben. ‘Het is gezien de unieke marktpositionering ervan erg attractief’, aldus Volkswagen. Het zou de combinatie MAN-Scania een mooi brede productbasis geven en de kansen in de zich ontwikkelende landen sterk vergroten.