De Japanners en Koreanen doen geen van alle genoeg. Dat zegt een studie van de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment. De club becijferde dat Fiat, Citroën, Renault, Ford en Peugeot hun CO2-uitstoot ongeveer volgens plan reduceren om te kunnen voldoen aan hun belofte aan de Europese Commissie. Maar Nissan bijvoorbeeld deed maar een vijfde deel van wat het zou moeten doen. Toyota, die werkt aan een groen imago met zijn hybriden, heeft nog maar driekwart gerealiseerd van de target. Aat Peterse, policy officer van T&E, zegt in Financial Times dat het feit dat vijf volumeproducenten wel op koers zitten, bewijst dat het mogelijk is. Volgens de vrijwillige afspraak met de EU moeten autofabrikanten in 2008 de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark hebben gereduceerd tot 140 gram/kilometer. De Japanners en de Koreanen hebben tot 2009 de tijd. Autofabrikantenclub Acea heeft al een beroep gedaan op de EU om de zaak een beetje te versoepelen. De club zegt dat de CO2-uitstoot toeneemt onder andere door de veiligheidseisen. Maar de EU heeft al diverse keren met maatregelen gedreigd als de autofabrikanten niet aan de vrijwillige doelstellingen voldoen.