De implementatie, die betrekking heeft op ongeveer negenduizend dealers, begon eerder deze maand en zal tot 2010 duren. De meeste dealers zullen tussen 2007 en 2009 overstappen. Door middel van nieuwe ‘modulaire’ uithangborden en interieurprogramma’s gaat GM Europe zijn uitstraling verjongen. De nieuwe interieurs moeten merkidentiteit uitstralen en gebruiken daarvoor de merkspecifieke signaturen, aldus GM.op Zo zal Saab bijvoorbeeld het thema ‘unlimited’ uitspelen, een signatuur die inmiddels bij de helft van de dealers is geïmplementeerd. De implementatie van de nieuwe identiteit in grotere multimerkdealers die zowel Saab als Opel als Chevrolet vertegenwoordigen, zal ongeveer honderdduizend euro kosten. Die investering wordt verdeeld tussen de dealer en GM. Anderzijds kan een kleinschalige erkende reparateur die één merk vertegenwoordigt naar de nieuwe identiteit upgraden voor ongeveer tien mille. In Nederland zijn er ongeveer tachtig dealers die zowel Chevrolet als Opel vertegenwoordigen, waarmee Nederland Europees gezien voorop loopt. Bedrijven die alle drie de merken doen, zijn nog op de vingers van een hand te tellen. GM Europe dekt de volledige kosten voor de ontwikkeling van het design, de technische ontwikkeling, de engineering en de productie van prototypes. Bovendien zal GM een breed aanbod aan centraal gecreëerde, bijpassende opslagelementen en meubilair ter beschikking stellen die de dealers kunnen kopen om in de vestiging te gebruiken. In totaal zullen GM en de dealers over de hele looptijd van het project meer dan vierhonderd miljoen investeren in dit programma.