Daimler-Benz bracht zijn auto’s op de markt onder de merknaam Mercedes-Benz. Later zou Daimler-Benz op zijn beurt opgaan in het huidige concern DaimlerChrysler. In 1886 kreeg Carl Benz het patent op een driewielig voertuig dat werd aangedreven door een door hem ontworpen viertaktmotor. Een jaar later verkocht hij de eerste door hem gebouwde auto, een vierwielige auto volgde in 1892. Daarna nam de productie en de afzet vrij snel toe. In 1903 vertrok Benz echter bij het door hem opgerichte bedrijf na strubbelingen met zijn mede-directieleden. Gottlieb Daimler werkte samen met Wilhelm Maybach aan de bouw van motoren en begon in 1881 samen met Maybach een eigen motorenfabriek in Bad Cannstatt bij Stuttgart. Ook Daimler ondernam voorzichtige pogingen tot de bouw van auto’s, maar commercieel werd zijn onderneming pas een succes na tussenkomst van de Oostenrijkse zakenman Emil Jellinek, die als voorwaarde stelde dat de auto’s genoemd werden naar zijn dochter Mercedes. Na het overlijden van Gottlieb Daimler in 1900 nam diens zoon Paul samen met Maybach het bedrijf over. Mede op initiatief van de Deutsche Bank fuseerden Daimler en Benz in 1926.