Het gezeur over slechte verkopen en dikke verliezen moet maar eens over zijn, is de boodschap. Fiat Auto gaat in 2010 anderhalf keer zo veel auto’s verkopen als nu en twee keer zo veel winst maken. Dat heeft Sergio Marchionne, de grote chef van Fiat Group bekendgemaakt op een analistenbijeenkomst. Marchionne is ook ceo van dochterbedrijf Fiat Auto, maar voor die functie zal hij volgend jaar een opvolger zoeken. Vooral bij Alfa Romeo en Lancia moet het een en ander gebeuren. Alfa Romeo doet momenteel slechts 160 duizend eenheden per jaar en krijgt klachten over een slecht serviceniveau uit belangrijke markten zoals Engeland, waar zestig procent van de dealers zijn contract kwijtraakte. De dealerorganisatie wordt momenteel ook in Nederland aangepakt. Bij Alfa komen nieuwe modellen en Marchionne heeft gezegd dat Alfa Romeo naar 225 duizend eenheden per jaar moet om winstgevend te kunnen zijn. Alfa gaat overigens vanaf 2009 ook weer in de verkoop in Amerika. Lancia, dat voor tachtig procent binnen Italië wordt verkocht, doet momenteel honderdduizend eenheden per jaar. Lancia heeft te weinig naamsbekendheid buiten het thuisland. Ook bij dit merk worden dealernetwerken geherstructureerd en het luxemerk komt met een Delta HPE en een nieuwe versie van de Ypsilon. Sergio Marchionne kwam bij Fiat in 2004, toen het bedrijf dik in de verliezen zat. Dat werd vooral veroorzaakt door de autodivisie waar destijds een miljard euro per jaar bij moest. Onlangs heeft Fiat zijn vierde achtereenvolgende kwartaal afgesloten met winst, wat overigens vooral te danken is aan het succes van de Grande Punto. De eerste belangrijke introductie volgend jaar voor het concern is de nieuwe Bravo in januari. Die auto vervangt de Stilo, die een zeperd werd. Marchionne heeft de financiële prestaties van die auto omschreven als abominabel, volgens Financial Times. Volgens de grote chef richt Fiat Auto zich op Toyota, dat zou de benchmark zijn voor de hele autoindustrie. En op dat niveau is Fiat nog lang niet. Of Fiat zelfstandig kan blijven, is de vraag. Fiat zal op ‘middellange of lange termijn’ een fusie met een andere fabrikant niet uitsluiten.