VW gaat de productie van de Golf concentreren in de Duitse fabrieken in Mosel en Wolfsburg waardoor Vorst haar voornaamste model kwijt raakt. In de Belgische fabriek werken nu in totaal 5,4 duizend mensen. De resterende vijftienhonderd bouwen de Polo. Het terughalen van de productie naar Duitsland komt niet geheel onverwachts. VW deelde twee weken geleden al mee die weg te zullen bewandelen omdat onder druk van de Duitse vakbonden het inkrimpen van de – dure – productie in het thuisland niet bespreekbaar is. Ook VW-fabrieken in Spanje en Portugal verliezen naar verwachting vele arbeidsplaatsen. De Belgische regering probeert met alle mogelijke middelen de schade te beperken. Premier Guy Verhofstadt heeft al een gesprek gehad met directeur Norbert Steingräber van VW Vorst. Daarbij wees hij nog eens op de sociale en fiscale maatregelen die de regering de laatste jaren al heeft genomen om de fabriek te kunnen behouden. Veel meer doen kan Brussel echter niet, omdat eventuele staatssteun al snel in strijd is met de strenge Europese regels op dit gebied.