Volvo’s onderzoek naar verkeersongevallen is een van de best ontwikkelde in de auto-industrie. Na de start in de vroege jaren zeventig vanuit het centrum in Gothenburg, en ondersteund door lokale onderzoeken in de Verenigde Staten en Thailand, heeft Volvo inmiddels een unieke database opgebouwd: er zijn gegevens over bijna 40.000 ongevallen waarbij meer dan 50.000 mensen betrokken waren. “Onze kennis van wat er precies gebeurt met een voertuig en de inzittenden tijdens een botsing, heeft ons de afgelopen decennia in staat gesteld om onze auto’s beter en veiliger te maken”, vertelt Fredrik Arp, CEO en President van Volvo Cars over het doel van de onderzoekscentra. Het aantal fatale verkeersongelukken in China bedroeg anno 2003 maar liefst 110.000. De afgelopen jaren echter, is dat gedaald tot net iets meer dan 100.000. Een indicatie dat China’s geïntensiveerde focus op verkeersveiligheid vruchten begint af te werpen. Volvo heeft zich ten doel gesteld om deze positieve ontwikkeling verder te stimuleren en opende daarom een nieuw onderzoekscentrum in China. Hier kan in overleg met lokale organisaties en universiteiten lokaal onderzoek worden gedaan, dat centraal wordt gecoördineerd vanuit het hoofdkwartier in Zweden. “We hebben in 2003 een soortgelijk onderzoekscentrum in de Thaise hoofdstad Bangkok opgericht”, besluit Fredrik Arp. “De resultaten die tot dusver uit de onderzoeken aldaar zijn voortgekomen, zullen in het nieuwe centrum in China verder worden verwerkt en snel worden gecombineerd met de nieuwe onderzoeksresultaten. Dat bevordert de efficiency – en dus op termijn ook de veiligheid van onze auto’s – in hoge mate.”