Benzineauto’s zonder geregelde katalysator en diesels zonder roetfilter mogen dan niet meer in de ‘milieuzones’ komen die in veel Duitse steden worden ingericht. De maatregel wordt op 1 maart 2007 van kracht en geldt ook voor buitenlandse (dus ook Nederlandse) auto’s. Tegelijkertijd wordt een stickersysteem ingevoerd. Auto’s die aan de nieuwste Europese milieunormen voldoen, de Euro 4-eisen, krijgen een groene sticker achter de voorruit. Euro 3-auto’s krijgen een gele en Euro 2-auto’s een rode sticker. Auto’s die het niveau van Euro 2 niet halen, krijgen geen sticker. Het zijn deze auto’s die als eerste uit de ‘milieuzones’ geweerd zullen worden. In München zijn al vergevorderde plannen voor de inrichting van de milieuzone. Volgens de Süddeutsche Zeitung kunnen dan veertigduizend inwoners van de stad met hun oude auto niet meer de stad in. In Berlijn is men van plan om het hele gebied binnen de ringweg tot milieuzone te verklaren. Aanvankelijk is het daar verboden gebied voor alle auto’s die niet aan Euro 2 voldoen. Het is de bedoeling de norm na twee jaar op te trekken: dan mogen ook de Euro 2-auto’s de stad niet meer in.