November pluste met bijna vier procent, nadat oktober ook al voor ruim drie procent winst had gezorgd. Het cumulatieve beeld over elf maanden toont nu 0,8 procent méér verkopen, in auto’s gerekend toch nog altijd ruim honderdduizend stuks op een elfmaandentotaal van 14,3 miljoen. Toch moet er een kanttekening gemaakt worden bij de positieve cijfers van de afgelopen maanden. Het is vooral marktleider Duitsland dat voor de groeiimpulsen zorgt, en daar is een heel plausibele reden voor: het btw-tarief op onder meer auto ’s stijgt bij onze oosterburen per 1 januari aanstaande. Veel Duisters ‘scoren’ dus nog even gauw een nieuwe auto. In veel andere grote autolanden, als Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, worden dit jaar juist minder nieuwe auto’s afgezet. Nederland – na België de zevende markt in Europa – noteert dit jaar een marktgroei van ruim drie procent. De Volkswagen-groep blijft het onverminderd goed doen (november: +11 procent) en breidde haar marktaandeel in Europa uit tot 20,2, een vol procentpunt winst vergeleken met 2005 (19,2 procent). De PSA-groep volgt met 13,2 procent (2005: 13,6), Ford blijft met een aandeel van 10,6 procent redelijk stabiel. Grootste verliezer in de EU23-landen is de Renault-groep, dat – ook al niet geholpen door een zeer slechte novembermaand – in een jaar tijd terugviel van 9,8 naar 8,7 procent van de Europese markt.