Dat betekent dat meer kopers een benzine-versie zullen kiezen, die juist dertig procent meer CO2 kunnen uitstoten. Die waarschuwing komt van de Europese autokoepel Acea en de Britse organisatie voor de autosector SMMT. Het Parlement ging vorige week akkoord met de nieuwe Euro 5 en Euro 6 standaarden. De SMMT meldt dat daardoor zelfs de kleinste diesel moet worden voorzien van een deeltjesvanger in het uitlaatsysteem om aan de de Euro 5 standaard te kunnen voldoen. ''Dit vormt juist een bedreiging van wat de Europese Commissie vorige maand nog omschreef als een belangrijke vooruitgang door de autofabrikanten in het terugdringen van de CO2-uitstoot.'' aldus de Britten. ''De problemen rond de luchtkwaliteit in de steden worden niet veroorzaakt door nieuwe auto's. De huidige modellen zijn 95 procent schoner wat betreft dieseldeeltjes dan modellen van zeg vijftien jaar geleden. De luchtvervuiling komt van oudere en slecht onderhouden auto's en door slecht verkeersmanagement,'' aldus directeur Christopher Macgowan. ACEA noemt de regels op haar beurt 'buitengewoon ambitieus'. Secretaris-generaal Ivan Hodac: ''Waar we ons ernstig zorgen over maken is dat de standaarden niet alleen moeilijk te halen zijn, maar ook dat ze erg contraproductief zijn voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Ze vormen vooral een bedreiging voor de markt voor kleinere diesel's'. ACEA wijst er op dat de regels nog goedgekeurd moeten worden door de Raad van Ministers, wat naar verwachting begin volgend jaar zal gebeuren,