Winterkorn neemt een bedrijf over waarvan de aandelenkoers, de winstgevendheid en herstructurering in de afgelopen jaren een gunstige ontwikkeling hebben laten zien. Maar hij is van plan enkele van de grote beslissingen van Pischtersrieder terug te draaien. Na enkele jaren van pogingen door Pischetsrieder om de hoge kostenstructuur van Volkswagen terug te dringen, zal Winterkorn kiezen voor volumegroei door de introductie van nieuwe modellen. Velen zien dat als een riskante strategie, aldus de zakenkrant Financial Times. Winterkorn zal volgende week zijn plannen bekendmaken aan de raad van commissarissen. Kernpunten zijn centralisatie van de macht en een focus op een snelle uitbreiding van het VW-gamma. VW zou snel moeten handelen om net zo sterk te worden als Audi. Voorts is het waarschijnlijk dat Winterkorn de merkengroepen VW-Skoda-Bentley-Bugatti enerzijds en Audi-Seat-Lamborghini anderzijds verandert in een groep voor volumemerken en een groep voor luxe merken. Sterker, hij zou leden van de raad van bestuur persoonlijk verantwoordelijk willen maken voor productie, ontwikkeling en verkoop. Zijn voorganger Pischetsrieder liet deze verantwoordelijkheid juist bij de groepen zelf. Een gevolg van met name de laatste beslissing zou zijn dat Wolfgang Bernhard, chef van het merk Volkswagen, volgende week toch vertrekt omdat hij dan weer bazen boven zich krijgt in de raad van bestuur van moederbedrijf Volkswagen AG. Bernhard wordt door veel analisten gezien als de beste kans voor Volkswagen te herstructureren maar het zou er nu niet naar uitzien dat hij blijft.