Dat stelt een rapport van Roland Berger Consultancy. Het grootste deel van de vraag zal komen uit China en India maar ook de Europese en Amerikaanse markten bieden veel kansen voor auto’s onder de tienduizend euro. Volgens Roland Berger zijn de groeiende vraag naar ‘value for money’ en naar individuele mobiliteit de belangrijkste drijfveren. Het middensegment bij de personenauto’s zal de komende jaren krimpen. Gary Gowger, productie-opperhoofd van GM, zegt in Financial Times dat hij veel kansen ziet ‘at the low end’ en dat GM zich zal concentreren op Azië. Roland Berger schat dat de wereldwijde verkoop van auto’s zal stijgen van 13,9 miljoen vorig jaar naar 17,7 miljoen in 2012. De gemiddelde groei wordt geschat op ruim vier procent per jaar maar in China zal het dertien procent per jaar zijn en in India acht. In Amerika zou de vergroting van de inkomensverschillen kansen geven aan de goedkope auto. In de VS stegen de verkopen van kleine auto’s met 48 procent het laatste jaar. Maar dat segment is desondanks nog maar goed voor 3,8 procent van de totale personenautoverkopen daar.