Martin Winterkorn, de nieuw aangetreden ceo van het Vokswagen concern, heeft bekendgemaakt dat hij de macht gaat centraliseren in de raad van bestuur van Volkwagen AG. Hij heeft zichzelf baas gemaakt van het grootste merk (VW) en ook nog van de concernbrede research & development. Er komt ook een einde aan de organisatie van de zeven merken in twee merkengroepen. Alle merken moeten zelf hun resultaten presenteren. Er komen nieuwe functionarissen in de raad van bestuur voor productie, voor verkoop en voor r&d. Jochem Heizmann van Audi zal de hoogste productiechef worden, Winterkorn neemt dus zelf de r&d voor zijn rekeing en voor verkoop moet nog iemand worden benoemd. De bedoeling is dat er meer synergie wordt gerealiseerd door met name de volumemerken VW-Seat-Skoda nauwer te laten samenwerken met Audi. De reorganisatie kwam als een onderdeel van een grote ‘shake-up’ die de organisatie weer laat lijken op zoals het was in de tijd toen Ferdinand Piëch ceo was. Piëch is nu de voorzitter van de raad van commissarissen en wordt gezien als de initiator van het besluit. Overigens leidde deze beslissing tot het ontslag van Wolfgang Bernhard, die tot dusver de baas van het VW-merk was. Bernhard staat bekend als een herstructureringsexpert en harde saneerder. Hij was bezig met de harde lijn bij Volkswagen, dat chronisch onproductief is en te hoge kosten heeft.