Bij de Zweedse familie Wallenberg (Investor) zal de champagne geknald hebben. Vanaf het begin af aan heeft Investor zich fel tegen de vijandige overname gekeerd en nu is het zover dat het Duitse MAN zijn bod van 10,3 miljard euro op de aandelen heeft ingetrokken. Investor is de op één na grootste aandeelhouder van Scania, achter Volkswagen die in een officiële persverklaring heeft laten weten ‘de beslissing van MAN te begroeten’. Overigens is Volkswagen ook de grootste aandeelhouder van MAN. Dat is op zijn beurt in grootte weer de derde aandeelhouder van Scania. Insiders verwachten dat er een nieuw bedrijf zal worden opgericht waarin de truckactiviteiten van MAN, Scania en Volkswagen worden gecombineerd. Zowel Volkswagen als Investor zouden grote aandelen houden in het bedrijf. Het oprichten ervan zou overigens nog maanden gaan duren omdat er eerst een afkoelperiode nodig is. “Er moet eerst weer gras groeien op het slagveld”, citeert Financial Times een adviseur. Als locatie voor de nieuwe onderneming worden Nederland en Zwitserland als goede mogelijkheden genoemd. Het terugtrekken van het vijandige bod roept vragen op over de toekomst van MAN-chef Hakan Samuelsson. Hij had vroeger een hoge functie bij Scania. Volkswagen heeft steeds gezegd een ‘gezamenlijk gedragen oplossing te steunen’ en die zou eruit moeten bestaan dat MAN, Scania en de Braziliaanse truckactiviteiten van Volkswagen worden gecombineerd. Een vriendelijke oplossing zou de beste manier zijn om ‘de hoge synergiepotentie van zo’n samenvoeging te realiseren’.