De EC gaat zich meer richten op schonere brandstoffen in plaats van op schone motoren alleen. De autoindustrie heeft daardoor een kleine overwinning behaald in zijn strijd tegen de emissienormen. Hoewel de industrie, verenigd in de Acea, in 1998 vrijwillig afspraken heeft gemaakt over het terugdringen van de CO2-uitstoot tot gemiddeld 140 gram per kilometer in 2008, gaat men bijna zeker dat niet halen. Bovendien wil de Europese Commissie dat de uitstoot verder wordt teruggebracht naar 120 gram per kilometer in 2012. Veel autofabrikanten klagen de laatste tijd steen en been dat die norm veel te hoog is en tot veel te hoge kosten zal leiden. Een wetenschappelijke afdeling van TNO heeft berekend dat de verkoopprijzen van auto’s met 2,5 duizend euro zouden stijgen wanneer de norm van 120 gram gehaald moet worden. Dat komt bovenop de kostenstijging van twaalfhonderd euro per auto die zal ontstaan om de grens van 140 gram te halen. Hierdoor worden de fabrikanten bedreigd in hun concurrentiepositie en hun rentabiliteit, is de redenering. En dat heeft dan weer gevolgen voor de werkgelegenheid. Deze week heeft Angela Merkel, de Duitse bondskanselier, de EC gewaarschuwd dat de hoge normen de Duitse autoindustrie zouden treffen, met name DaimlerChrysler (Mercedes) en BMW die overwegend grote krachtige auto’s bouwen met een relatief hoge uitstoot. Zij wil een gedifferentieerde regeling per automodel. Het lijkt er nu op dat Stavros Dimas (zie foto), de EU-commissaris voor milieu, zijn plan teruggeschroefd naar 130 gram per kilometer. Men wil wel de norm van 120 gram aanhouden, maar de rest moet dan komen van ‘groenere’ brandstoffen. Nu vinden de oliemaatschappijen weer dat de EC buigt voor de autoindustrie.