DaimlerChrysler zal bij de presentatie van de kwartaalcijfers op 14 februari het plan bekendmaken dat de productie van de merken meer geïntegreerd gaat worden. Dat schrijft Financial Times. De mate van samenwerking tussen het premiummerk Mercedes-Benz en het volumemerk Chrysler staat al sinds de fusie in 1998 hevig ter discussie. Nauwere samenwerking is onderdeel van een plan met de code Plan-X. Dat moet de kosten van Chrysler met duizend dollar per auto (770 euro) drukken. Ook zouden fabriekssluitingen en ontslagen in Noord-Amerika onderdeel van het plan zijn. Berichten dat Chrysler tienduizend van de tachtigduizend productiemedewerkers zou willen ontslaan, zijn niet bevestigd. Chrysler moet winstgevender worden en wil kosten besparen door meer onderdelen te delen en door te besparen op ontwikkelingskosten. Er is ook gesuggereerd door The Detroit News dat de Duitse en Amerikaanse tak van DC zullen samenwerken aan de volgende generatie kleine auto’s en suv’s. Zo zal de nieuwe M-Klasse dezelfde ‘architectuur’ hebben als de Jeep Grand Cherokee.