De fabrikanten treden altijd gezamenlijk op in hun koepelorganisatie Acea en ze willen een versoepeling van de EU-eisen die vandaag bekend worden gemaakt. De EU wil een reductie van de uitstoot naar gemiddeld 120 gram per kilometer in 2012 (was 161 gram in 2005). De autofabrikanten waarschuwen ervoor dat die nieuwe eisen heel slecht zijn voor de werkgelegenheid omdat het werk naar buiten Europa moet worden verplaatst in verband met de kosten. Er is nu ergernis ontstaan bij Peugeot Citroën, Renault en Fiat. Zij hebben relatief gezien veel bereikt op het gebied van het terugbrengen van de uitstoot en zij vinden dat de producenten van luxe merken gewoon hun aandeel moeten leveren. Zij vermoeden dat Duitsland zijn voorzitterschap van de EU gebruikt (misbruikt) om zijn eigen autoindustrie te bevoordelen. Angela Merkel, de Duitse bondskanselier, heeft Brussel vorige week namelijk gewaarschuwd. Zij wil geen emissienormen die de Duitse luxemerken DaimlerChrysler en BMW ‘onevenredig treffen’. Die zware en krachtige auto’s stoten gemiddeld veel meer CO2 uit dat de kleinere modellen van de Franse en Italiaanse merken. De Commissie spreekt nu van het ‘voorkomen van een onrechtvaardige verstoring van de concurrentie’. De Franse en Italiaanse volumemerken willen één norm die alle fabrikanten gelijk treft en zien niet in waarom zij gestraft moeten worden om een (schatrijk) merk als BMW te steunen. DC en BMW hebben samen met Volkswagen en de Europese organisaties van Ford en General Motors een brief geschreven aan Manuel Barroso, de voorzitter van de Europese Commissie. Zij vinden dat de nieuwe regels van de EU onrealistisch zijn en niet haalbaar.