Het Nederlandse bedrijf wil er maximaal vijftig per jaar van produceren. De exportprijs begint op negentigduizend euro; dat bedrag klimt naargelang de (motorische) uitvoering. Donkervoort verkocht vorig jaar 45 auto’s. Negen daarvan gingen naar klanten in Nederland, de rest grotendeels naar andere Europese landen. Dat waren allemaal open exemplaren. Prospects gaven echter aan ook graag ‘gesloten’ te kunnen rijden, reden voor Donkervoort om aan het ontwikkelen te slaan. Het resultaat is de D8 GT. Tot nu toe is hij alleen te zien op computeranimaties, maar op de show in Genève zal een echt exemplaar staan. Afhankelijk van de reacties wordt de productie in Lelystad ingevuld. “We verwachten dat de GT ten koste zal gaan van de open auto”, aldus een woordvoerder. De jongste Donkervoort is de eerste dichte variant in de bijna dertigjarige geschiedenis van het merk. Behalve het dak wijken ten opzichte van de D8 ook enkele technische zaken af (chassis, wielbasis, schokdempers). De GT zou daardoor preciezer sturen, sneller en veiliger zijn.