Christian Streiff, de nieuwe topman van PSA Peugeot Citroën, heeft op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering beloofd dat hij de overheadkosten met dertig procent zal hebben verlaagd in de periode tot 2010. Hij wil dan ook het marktaandeel hebben vergroot van 13,0 nu naar 15,5 procent in Europa. Peugeot wil vooral een ‘commercieel offensief’ in Duitsland en het concern zal in de periode tot 2010 zes extra automodellen introduceren wat het totaal op 41 stuks brengt. PSA blijft bij zijn basis en zal zich vooral richten op automobilisten in stedelijke gebieden en op milieubewuste kopers. PSA zal verder veel aandacht geven aan lager geprijsde auto’s voor de zich ontwikkelende markten. Streiff heeft geen cijfermatige doelstellingen naar buiten gebracht. Hij heeft herhaald dat hij in september met een gedetailleerd plan komt. Dan komt er ook duidelijkheid over de plannen voor uitbreiding van de zaken in China, Brazilië, Argentinië en andere groeimarkten. Gezien de (harde) reputatie van Christian Streiff hadden analisten verwacht dat hij fabriekssluitingen of andere radicale maatregelen zou aankondigen om de winstgevendheid te vergroten maar dat gebeurde dus niet. De aandelen PSA zijn sinds zijn benoeming met een kwart in waarde gestegen maar na de jaarvergadering deze week daalden ze weer met vijf procent. Analisten denken dat de stijging van het marktaandeel in Europa moeilijk te realiseren zal zijn, gezien de opkomst van merken als Fiat, Hyundai en Kia, aldus de zakenkrant Financial Times. De reductie van de kosten moet grotendeel worden gerealiseerd door het (vrijwillige) vertrek van 4,8 duizend medewerkers in Frankrijk. Streiff wil verder de inkoopkosten met zes procent drukken door meer te kopen in goedkopere landen. Het project Cap 2010, dat op 6 februari werd gelanceerd en waaraan tien werkgroepen hebben gewerkt, heeft geleid tot honderdvijftig verbeterplannen. Honderd dagen na de lancering gaat Cap 2010 nu de operationele fase in.