De fabrikant behoort in meerderheid toe aan Oleg Deripaska, de steenrijke zakenman. Gaz is in grootte de tweede autofabrikant van Rusland. Het wil de verkopen buiten Rusland vergroten en zoekt naar mogelijke allianties en/of acquisities, schrijft de zakenkrant Financial Times. Gaz wil de omzet van zijn business verdubbelen tussen nu en 2011. Martin Leach, onder meer bekend als voormalige chef van Ford of Europe, zal de organisatie gaan leiden. Er worden veteranen uit de autoindustrie geworven om een staf te vormen van een man of twintig. Gaz is gespecialiseerd in bedrijfsauto’s maar bouwt ook de Volga sedan en bezit rechten op het vorige model Chrysler Sebring. Het bedrijf heeft in 2006 maar vijf procent van zijn omzet (vijf miljard dollar) buiten Rusland gerealiseerd. Vorig jaar kocht Gaz de toen failliete bestelautofabrikant LDV. Dat merk verkoopt ongeveer vijftienduizend eenheden dit jaar en zou winst maken. Volgens een woordvoerder van Gaz beperken de plannen zich niet tot bestelauto’s maar heeft men ook doelen gesteld op het gebied van componenten, powertrains, bouwmachines en auto’s. Gaz is voor tachtig procent in handen van Russian Machines, een bedrijf van Basic Element Holding Company van Derispaska. Russian Machines kocht nog kort geleden een aandeel van achttien procent in Magna International, de toeleverancier voor de autoindustrie, voor zo’n anderhalf miljard dollar. Magna was een van de bieder op Chrysler, maar dat gaat vrijwel zeker naar investeerdersclub Cerberus.