Dat blijkt uit een studie van Ricardo en UBS Investment Research. De verwachting is dat de verkoop van zowel de diesels als de hybrides zullen groeien als gevolg van strengere milieumaatregelen. Maar de diesels zullen tegen 2012 de strijd winnen met anderhalf miljoen eenheden per jaar tegenover 1,2 miljoen hybrides. In Europa heeft de helft van de nieuwverkochte auto’s een dieselmotor maar in de VS is diesel niet populair. Veel diesels die in de jaren zeventig tijdens de oliecrisis in Amerika werden verkocht waren slecht en dus hebben ze een slecht imago. Bovendien zijn Amerikaanse emissie-eisen op het gebied van fijnstof en NOx ongunstig voor de diesels. De hybrides kunnen wel aan de eisen voldoen maar VW, BMW en DaimlerChrysler introduceren ‘clean diesels’ die aan de eisen voldoen in vijftig staten. De Polo BlueMotion diesel stoot minder CO2 uit dan het hybride-succes Prius van Toyota. De onderzoekers verwachten dat de kosten in het voordeel van de diesels gaan werken omdat de accu’s voor de hybrides zo duur zijn. In de VS werkt de regering Bush sinds kort aan strengere wetgeving op het gebied van brandstofverbruik en tien staten, onder leiding van Californië, hebben CO2-uitstoot al voor hun eigen staat geregeld. De EU streeft naar een CO2-reductie met een kwart per auto in 2012.