Amerikaanse autofabrikanten en hun bondgenoten hebben een dikke nederlaag geleden. Zonder discussie besloot de senaat dat het gemiddelde brandstofverbruik van auto’s en vrachtwagens naar 35 miles per gallon (6,7 L/100 km) moet in 2020. Dat is veertig procent minder dan nu. Over een minder streng alternatief, waar de industrie voor gevochten had, is niet eens gestemd. Het tempo waarin de kwestie van het brandstofverbruik zich tegen de industrie keerde, is opmerkelijk, zo analyseert het Amerikaanse vakblad Automotive News. Het tij keerde toen de Democraten de meerderheid in het Congres kregen in november 2006. De zorgen over global warming, olie-import en de prijzen van benzine zijn de bepalende factoren geweest. De autoindustrie heeft de afgelopen week overigens een enorme lobby in gang gezet. Topmannen van de industrie en dealers kwamen persoonlijk ‘praten’ op Capitol Hill maar het heeft allemaal niets uitgehaald. De Senaat heeft overigens een verhoging van de belastingvoordelen voor producenten van alternatieve brandstoffen tegengehouden. Ook voorgestelde nieuwe voordelen voor eigenaren van plug-in hybrides zijn afgewezen. Het plan was zevenhonderd miljoen dollar aan belastingvoordeel te geven aan mensen die hun bestaande hybride laten ombouwen tot een plug-in hybride en aan hen die een nieuwe plug-in hybride kopen. In dat geval zou het met name gaan om de (toekomstige) Chevrolet Volt. WASHINGTON — Automakers and their allies suffered a stunning defeat in the U.S. Senate tonight. Without public debate and without a roll call vote, the Senate adopted an amendment to require cars and trucks to meet a combined fuel economy average of 35 mpg by 2020 — a 40 percent increase from today’s vehicles. A milder alternative, for which the industry had fought hard, did not even come up for a vote. “It is a very special day,” said Sen. Dianne Feinstein, D-Calif., in declaring victory. A longtime advocate of tougher standards, Feinstein has long called for closing what she calls the “SUV loophole,” which allows many passenger-carrying vehicles to qualify for weaker truck standards. She and other proponents of far tougher standards tried to satisfy concerns of senators from Michigan during extensive negotiations, but in the end they could not find common ground, Feinstein said in Senate floor remarks tonight. Sen. Carl Levin, D-Mich., had led an effort to win approval for an amendment calling for standards of 36 mpg for cars by 2022 and 30 mpg for trucks by 2025. Dan Becker, director of the global warming program at the Sierra Club and a longtime lobbyist for tougher standards, said he suspects Levin didn’t bring his measure up because it would have found little support. The provisions adopted tonight were labeled a “compromise” by some, but they offered little consolation to the industry. Regulators could void the 35 mpg standard in 2020 if there is “clear and convincing evidence” that it is not cost-effective, Feinstein said. Feinstein did offer to work with Michigan senators on other legislation to provide assistance to the industry in meeting the tougher standards. The focus on fuel economy will next turn to the House of Representatives, but proponents there of far tougher standards will be emboldened by the Senate action. Also, the broader Senate energy bill containing the newly revised fuel economy provisions still has some hurdles. Action on the broader measure was expected to continue into Friday. The benefits were part of a $29 billion tax package that Senate Democratic leaders wanted to attach to the comprehensive energy. The setback for the tax provisions was blamed on Republicans who opposed a provision that called for higher taxes on oil companies.