Porsche AG heeft verschillende opties voorbereid om zijn aandeel in Volkswagen AG nog verder te vergroten, zegt de financiële topman Holger Härter in de zakenkrant FT Deutschland. Een grote invloed bij Volkswagen is voor Porsche van groot belang in verband met de komende emissie-eisen van de Europese Unie. Porsche zou namelijk door de normen getroffen kunnen worden omdat het een kleine fabrikant is die auto’s bouwt die veel brandstof verbruiken en dus een hoge uitstoot hebben. De gemiddelde uitstoot van de Porsche-vloot zou nooit aan de norm van 130 gr/km kunnen voldoen. Maar, als het inderdaad zo gaat uitpakken dat de emissienorm gaat gelden als gemiddelde voor een hele groep, kan Volkswagen helpen Porsche wel aan de normen te laten voldoen. Maar hiervoor moet Volkswagen volledig in de boeken van Porsche opgenomen kunnen worden en daarvoor moet Porsche weer minstens vijftig procent van de aandelen in bezit hebben. Porsche zegt verder dat samenwerken met Volkswagen de ontwikkelingskosten zou kunnen verlagen met een ‘driecijferig’ aantal miljarden euro’s. Voor de ontwikkeling van de coupé Panamera bijvoorbeeld heeft Porsche een budget van maar één miljard euro begroot. Härter: “We voorzien meer samenwerking met VW en Audi, zolang het maar niet gaat over design, motoren of onderstellen. Zowel Härter als zijn baas Wendelin Wiedeking zitten in de raad van commissarissen van Volkswagen AG en zij bemoeien zich in toenemende mate met het bedrijf. Volgers Härter heeft Volkswagen veel potentie om zijn resultaten te verbeteren. Daarvoor zou het management vooral moeten kijken naar zijn business in de VS en naar Seat, de noodlijdende Spaanse dochter.