Het wordt gezien als een belangrijke overeenkomt omdat de ziektekosten, die de autofabrikant als een molensteen om de nek hangen, worden overgeheveld naar de werknemers. Er komt nu een gigantisch fonds dat de ziektekosten moet dragen en dat door de vakbond wordt bestiert en niet meer door het bedrijf. Meer Amerikaanse bedrijven willen dit en de verwachting is nu dat Ford en Chrysler soortgelijke overeenkomsten gaan sluiten. Het fonds (veba) van de vakbond geeft de bedrijven de mogelijkheid de verplichtingen die zij hebben op ziektekostengebied van hun balans af te halen en de voortdurend toenemende kosten ervan de elimineren. GM heeft verplichtingen voor meer dan 35 miljard euro aan ziektekosten voor werknemers en ex-werknemers. De verwachting is dat GM’s bijdrage aan het fonds 21 tot 24 miljard euro zijn zal. Volgens Rick Wagoner, de topman van General Motors, zou deze overeenkomst zijn bedrijf helpen de kloof te overbruggen met de (buitenlandse) concurrentie door een betere kostenstructuur. De staking is opgeheven nadat onder meer een tweesporenbeleid is afgesproken met betrekking tot de honorering van de medewerkers. Nieuwe arbeiders in de fabrieken krijgen veel minder betaald dan de bestaande 74 duizend man.