Volkswagen is (vogel)vrij

Het Europese Hof van Justitie heeft de zogeheten Volkswagenwet, die de Duitse autofabrikant moet beschermen tegen ongewenste overnames, zoals verwacht illegaal verklaard.

Volgens het hoogste gerechtshof in de Europese Unie staat de wet het vrije verkeer van kapitaal in de weg, zo meldt autointernationaal.nl. Door het besluit ligt de weg vrij voor Porsche om Volkswagen geheel over te nemen. De zaak werd drie jaar geleden aangespannen door de Europese Commissie. De uit 1960 stammende Volkswagenwet schrijft voor dat een individuele aandeelhouder van VW niet meer meer dan twintig procent van het stemrecht mag uitoefenen, ongeacht de grootte van het belang. Ook stelt de wet dat de Duitse federale overheid en de deelstaat Nedersaksen altijd twee plaatsen in de raad van commissarissen van Volkswagen heeft en een vetorecht mag uitoefenen. Nedersaksen is de op één na grootste aandeelhouder van VW met een belang van iets meer dan twintig procent. De grootste aandeelhouder van Volkswagen is Porsche, dat nu 31 procent van de aandelen in handen heeft. De Duitse sportwagenfabrikant wil dit uitbreiden tot een meerderheidsbelang. Porsche verwelkomde de beslissing van het Europese Hof en regelde ruim een half jaar geleden al het geld om de overname te financieren. Onder leiding van topman Wendelin Wiedeking zou Volkswagen zich moeten omvormen tot een volwaardige concurrent van Toyota.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen is (vogel)vrij - Automobielmanagement.nl

Volkswagen is (vogel)vrij

Het Europese Hof van Justitie heeft de zogeheten Volkswagenwet, die de Duitse autofabrikant moet beschermen tegen ongewenste overnames, zoals verwacht illegaal verklaard.

Volgens het hoogste gerechtshof in de Europese Unie staat de wet het vrije verkeer van kapitaal in de weg, zo meldt autointernationaal.nl. Door het besluit ligt de weg vrij voor Porsche om Volkswagen geheel over te nemen. De zaak werd drie jaar geleden aangespannen door de Europese Commissie. De uit 1960 stammende Volkswagenwet schrijft voor dat een individuele aandeelhouder van VW niet meer meer dan twintig procent van het stemrecht mag uitoefenen, ongeacht de grootte van het belang. Ook stelt de wet dat de Duitse federale overheid en de deelstaat Nedersaksen altijd twee plaatsen in de raad van commissarissen van Volkswagen heeft en een vetorecht mag uitoefenen. Nedersaksen is de op één na grootste aandeelhouder van VW met een belang van iets meer dan twintig procent. De grootste aandeelhouder van Volkswagen is Porsche, dat nu 31 procent van de aandelen in handen heeft. De Duitse sportwagenfabrikant wil dit uitbreiden tot een meerderheidsbelang. Porsche verwelkomde de beslissing van het Europese Hof en regelde ruim een half jaar geleden al het geld om de overname te financieren. Onder leiding van topman Wendelin Wiedeking zou Volkswagen zich moeten omvormen tot een volwaardige concurrent van Toyota.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding