Ford kondigde dit jaar aan dat men het eigendom van het merk Volvo opnieuw strategisch zou bekijken. Dat zou mogelijk in een verkoop kunnen resulteren maar topman Alan Mulally is nu duidelijk geweest. “Volvo is niet te koop”, zegt hij in de zakenkrant Financial Times. “We hadden Volvo zeker kunnen verkopen maar we hebben besloten het te behouden.” Ford zegt nu dat het Volvo wil uitbouwen tot een wereldwijd premiummerk dat meer op stand-alone basis moet gaan functioneren. Ford maakte nooit cijfers bekend van de individuele merken maar heeft nu wel een niet nader gespecificeerd kwartaalverlies bij Volvo gerapporteerd. Dat zou vooral zijn veroorzaakt door ongunstige wisselkoersen want Volvo verkoopt veel in Amerika en lijdt dus onder de zwakke dollar. Ford zegt dat het de resultaten van Volvo vanaf 2008 samen met die van Ford zal gaan bekendmaken. Volvo verkocht in het afgelopen jaar zo’n 430 duizend eenheden. Ter vergelijk: BMW denkt dit jaar op 1,4 miljoen eenheden uit te komen en wil zelfs naar 1,8 miljoen in 2012. Ford kocht Volvo in 1999 voor 6,5 miljard dollar en heeft veel gebruik gemaakt van Volvo in zijn streven naar globalisering van het design en de productiesystemen. De nieuwste Ford Taurus is gebouwd op een Volvo-platform. Ford is nog wel steeds serieus in onderhandeling over de verkoop van Land Rover en Jaguar.