Onderhandelaars voor het Amerikaanse Congres hebben overeenstemming bereikt over de maatregelen die de Amerikaanse autofabrikanten dwingen het brandstofverbruik van hun auto’s voor 2020 met veertig procent terug te brengen. Dat voorstel houdt in dat de autofabrikanten een gemiddeld overall verbruik moeten halen van 35 mijl per gallon (6,8 l/100 km). Het is een concessie aan de industrie dat de norm van 35 mpg een gemiddelde is en geen abosolute waarde waar alle auto’s aan zouden moeten voldoen. De maatregel passeerde afgelopen zomer de Senaat al. GM, Ford en Chrysler legden toen een afgezwakt voorstel neer op Capitol Hill maar daarvan is weinig terug te vinden in het nu aangekondigde compromis. De protesten van de autoindustrie waren fel omdat zij noch de technologie, noch de financiële middelen zou hebben om het doel te bereiken. Inmiddels stijgt de vraag naar zuinige auto’s omdat Amerika minder afhankelijk wil worden van buitenlandse olie. GM-baas Wagoner heeft nu verklaard dat zijn bedrijf de norm zal proberen te halen: “Het is een belangrijke technische en economische uitdaging voor de industrie.” Het voorstel, dat overigens het Huis van Afgevaardigden nog moet passeren en waarvoor de Senaat nog wijzigingen kan afdwingen, zal grote veranderingen teweeg brengen in ontwerpstudio’s tot aan de showrooms. De Amerikaanse autofabrikanten bereiken momenteel gemiddeld 27,5 mijl per gallon (8,7 l/100 km) voor auto’s, iets wat sinds 1984 niet is gewijzigd. Voor trucks, inclusief suv’s, minivans en pick-ups is het verbruik 22,2 mph (10,6 l/100 km). Onder de nieuwe regel geldt 35 mpg als gemiddelde voor de gehele vloot. De Grote Drie vrezen dat zij, om te voldoen aan de nieuwe zuinigheidseisen, tientallen miljarden dollars zullen moeten investeren en dat de consumenten minder keus zullen hebben. Zelfs als zij de nieuwe eisen halen, blijft het gemiddelde brandstofverbruik van de Amerikaanse vloot ver achter bij die van Europa, waar een gemiddelde van 40 mpg (5,9 l/100 km) gehaald moet worden. In China zal het 35 mpg zijn. De maatregelen zullen een verschuiving te zien geven, niet alleen qua formaat auto’s maar ook qua landschap, omdat ethanol en andere brandstoffen moeten worden geproduceerd. Anderzijds zullen zonnecollectoren en windmolens voor horizonvervuiling zorgen. Onder het nieuwe pakket maatregelen valt namelijk ook de eis dat in 2020 de meeste elektrische centrales vijftien procent van hun elektriciteit moeten winnen uit schone energie zoals wind en zon.