Twintigduizend banen weg in Duitse autoindustrie

In de komende vijf jaar kunnen tot twintigduizend banen verdwijnen in de Duitse autoindustrie.

Dat blijkt uit een studie van Center Automotive Research, zo meldt auto motor und sport. Dat komt doordat een steeds groter deel van de auto’s in Rusland en de VS gebouwd gaan worden. Dat wordt enerzijds veroorzaakt doordat Rusland hoge invoerheffingen hanteert (26 procent) en anderzijds doordat de dollar laag staat ten opzichte van de euro. Beide oorzaken maken auto’s duur op die markten. In de VS verkopen de Duitse merken ongeveer negenhonderdduizend auto’s per jaar, maar ze produceren er maar 670 duizend dus moeten er 230 worden geïmporteerd. Dat aantal zal dalen naar honderdduizend in 2013, voorspelt het onderzoek. BMW en Mercedes bouwen al in de VS en breiden hun capaciteit uit. Volkswagen en Audi zoeken naar een productiefaciliteit. In Rusland gebeurt in principe hetzelfde: 320 duizend auto’s worden er verkocht, honderdduizend worden er geproduceerd. Dus moeten er 220 duizend auto’s worden ingevoerd. De studie gaat ervan uit dat de Duitse autoproducenten in 2013 rond de zevenhonderdduizend auto’s verkopen in Rusland en er 620 duizend zullen bouwen. Dan hoeven er nog maar tachtigduizend te worden ingevoerd uit Duitsland. De capaciteit in Duitsland zou met 370 duizend auto’s moeten worden gereduceerd, ongeveerd e capaciteit van een autofabriek. Het zal vooral de merken Ford, Opel en Volkswagen betreffen, aldus de onderzoeker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Twintigduizend banen weg in Duitse autoindustrie - Automobielmanagement.nl

Twintigduizend banen weg in Duitse autoindustrie

In de komende vijf jaar kunnen tot twintigduizend banen verdwijnen in de Duitse autoindustrie.

Dat blijkt uit een studie van Center Automotive Research, zo meldt auto motor und sport. Dat komt doordat een steeds groter deel van de auto’s in Rusland en de VS gebouwd gaan worden. Dat wordt enerzijds veroorzaakt doordat Rusland hoge invoerheffingen hanteert (26 procent) en anderzijds doordat de dollar laag staat ten opzichte van de euro. Beide oorzaken maken auto’s duur op die markten. In de VS verkopen de Duitse merken ongeveer negenhonderdduizend auto’s per jaar, maar ze produceren er maar 670 duizend dus moeten er 230 worden geïmporteerd. Dat aantal zal dalen naar honderdduizend in 2013, voorspelt het onderzoek. BMW en Mercedes bouwen al in de VS en breiden hun capaciteit uit. Volkswagen en Audi zoeken naar een productiefaciliteit. In Rusland gebeurt in principe hetzelfde: 320 duizend auto’s worden er verkocht, honderdduizend worden er geproduceerd. Dus moeten er 220 duizend auto’s worden ingevoerd. De studie gaat ervan uit dat de Duitse autoproducenten in 2013 rond de zevenhonderdduizend auto’s verkopen in Rusland en er 620 duizend zullen bouwen. Dan hoeven er nog maar tachtigduizend te worden ingevoerd uit Duitsland. De capaciteit in Duitsland zou met 370 duizend auto’s moeten worden gereduceerd, ongeveerd e capaciteit van een autofabriek. Het zal vooral de merken Ford, Opel en Volkswagen betreffen, aldus de onderzoeker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding