De Block Exemption Regulation (BER) stelt voorwaarden aan de manier, waarop fabrikanten en importeurs overeenkomsten mogen sluiten met hun dealers. Daarnaast geeft deze regeling rechten aan onafhankelijke partijen op de markt en biedt bescherming aan de automobilist bij aankoop, garantie, onderhoud en reparatie van zijn auto.

 

ANWB zegt zich indertijd sterk te hebben gemaakt voor een BER en die zou zijn werking op de markt inmiddels hebben bewezen. Met name consumentenbelangen zijn sterker geworden, wat tegenover sterke partijen als wereldwijd opererende autofabrikanten hoogst noodzakelijk is. 

 

Volgens ANWB is het onjuist dat afschaffing van de BER tot eenvoudigere regelgeving en dus lagere kosten voor de consument leidt. Te vrezen is dat de autoindustrie zijn positie zal versterken ten koste van zowel de onafhankelijke garagebedrijven als de vrije keuze voor de consument. Om te voorkomen dat ‘een hele branche van onafhankelijke garages ten onder gaat’ zullen voorzieningen in andere regelgeving moeten worden vastgelegd. En dat zal juist leiden tot veel complexere regelgeving, zo redeneert ANWB.

 

De bond betwist de mening van de Europese Commissie dat bij het schrappen van de BER de belangen van consumenten voldoende worden beschermd met de algemene mededingingsregels. De Commissie heeft zelf erkend in zijn evaluatierapport dat de meest kenmerkende sector-specifieke maatregel de toegang tot technische informatie voor onderhoud en reparatie voor alle partijen op de markt is. Deze is noodzakelijk voor de bescherming van de belangen van consumenten.

 

ANWB pleit daarom zowel om principiële als om praktische redenen voor vernieuwing van de huidige BER per 2010 met een verdere verbetering van de regels voor bescherming van de consument en de andere partijen op de markt.

 

Meer over het Evaluatierapport BER in AM nummer 11 van 6 juni.