Oostenrijk heeft eindelijk weer een autofabrikant

Niet minder dan 33 jaar nadat in Oostenrijk de laatste auto door Puch werd gebouwd, kan dat land eindelijk weer een nieuwe automobielfabrikant begroeten.

Want KTM, onder meer bekend door zijn motorfietsen, presenteerde gisteren op het Ascari-circuit bij het Spaanse Ronda de X-Bow sportwagen, zo meldt OÖ Nachrichten.

 

"Slechts twee jaar na de start van het project staan we hier nu bij de eerste serieproductiemodellen", aldus KTM-baas Stefan Pierer. "Voor mij persoonlijk gaat hiermee een droom in vervulling maar het is ook een bewuste strategische stap in de toekomst van ons bedrijf."

De technische basis voor de KTM X-Bow is een chassis uit koolstofvezel dat bij KTM-dochteronderneming Wehtje in Deggendorf (Beieren) wordt vervaardigd. De 240 pk motor en verdere aandrijflijn zijn afkomstig uit de rekken van het Volkswagen-concern. De slechts 790 kg wegende X-Bow is een tweezits sportmodel, waarvan in de komende jaren meerdere varianten in de planning staan. De assemblage vindt plaats in het Oostenrijkse Graz door een team van zestig medewerkers en de geplande jaarproductie staat vooralsnog op duizend stuks.

De X-Bow is in het thuisland met onmiddellijke ingang te bestellen vanaf een kleine zestigduizend euro. De eerste klanten krijgen hun auto vanaf begin augustus geleverd. Buiten het thuisland zal de X-Bow in Europa ook worden aangeboden in Duitsland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Zwitserland. Nederland komt dus nog niet in dit rijtje voor, maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen.

 

Oostenrijk heeft eindelijk weer een autofabrikant - Automobielmanagement.nl

Oostenrijk heeft eindelijk weer een autofabrikant

Niet minder dan 33 jaar nadat in Oostenrijk de laatste auto door Puch werd gebouwd, kan dat land eindelijk weer een nieuwe automobielfabrikant begroeten.

Want KTM, onder meer bekend door zijn motorfietsen, presenteerde gisteren op het Ascari-circuit bij het Spaanse Ronda de X-Bow sportwagen, zo meldt OÖ Nachrichten.

 

"Slechts twee jaar na de start van het project staan we hier nu bij de eerste serieproductiemodellen", aldus KTM-baas Stefan Pierer. "Voor mij persoonlijk gaat hiermee een droom in vervulling maar het is ook een bewuste strategische stap in de toekomst van ons bedrijf."

De technische basis voor de KTM X-Bow is een chassis uit koolstofvezel dat bij KTM-dochteronderneming Wehtje in Deggendorf (Beieren) wordt vervaardigd. De 240 pk motor en verdere aandrijflijn zijn afkomstig uit de rekken van het Volkswagen-concern. De slechts 790 kg wegende X-Bow is een tweezits sportmodel, waarvan in de komende jaren meerdere varianten in de planning staan. De assemblage vindt plaats in het Oostenrijkse Graz door een team van zestig medewerkers en de geplande jaarproductie staat vooralsnog op duizend stuks.

De X-Bow is in het thuisland met onmiddellijke ingang te bestellen vanaf een kleine zestigduizend euro. De eerste klanten krijgen hun auto vanaf begin augustus geleverd. Buiten het thuisland zal de X-Bow in Europa ook worden aangeboden in Duitsland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Zwitserland. Nederland komt dus nog niet in dit rijtje voor, maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen.