Van die 520 duizend zijn er 400 duizend die een uitstoot hebben die minder is dan 130 gram per kilometer en 300 duizend hebben een uitstoot van minder dan 120 gram. PSA bevestigt daarmee zijn leiderschap in de categorie auto’s met een relatief laag verbruik cq lage uitstoot van CO2.

 

Dit cijfer is een van de resultaten die het bedrijf heeft gepubliceerd over het eerste halve jaar. Peugeot en Citroën verkochten samen 1,68 miljoen personenauto’s, een  verbetering van 0,5 procent met dezelfde periode van vorig jaar. Er zijn wel veel meer ckd’s (completely knocked-down, red.) geleverd waardoor de totale afzet kwam op 1.845.000 eenheden. Dat was 4,6 procent meer dan vorig jaar. Het totaal is onder te verdelen in 1,08 miljoen Peugeot’s en 765 duizend Citroën’s. Het bedrijf is blij met de introducties van de 308, de 207 en de C5.

 

In West-Europa is het marktaandeel van PSA (personen- plus bedrijfswagens) iets gedaald, namelijk van 14,1 naar 14,0 procent. De markt nam af met drie procent, de afzet van PSA nam af met drieënhalf procent. Bij de lichte bedrijfswagens (lcv’s) heeft PSA in West-Europa een aandeel van 19,6 procent; dat was 18,8 procent. Dit is met name veroorzaakt door de nieuwe Berlingo en Partner. Die bieden PSA samen met de Berlingo First en de Partner Origin mogelijkheden om ‘marktaandeel te winnen’.  

 

Buiten West-Europa gaat het goed. de afzet van auto’s en ckd’s is gestegen tot 635 duizend eenheden, dat is een toename van bijna twintig procent. Volgens PSA gaat het goed in Bazilië en Argentinië (+26,5%), in China (+2,9 %),  in Rusland (+61,5 %) en in Oost-Europa (+4,7 %).

 

Voor de rest van het jaar verwacht PSA dat de markt in West-Europa verder zal krimpen tot ongeveer vier procent over het hele jaar genomen. In de groeiregio’s verwacht Peugeot Citroën ‘groei met dubbele cijfers’. Al met al zal de totale afzet van PSA over 2008 vijf procent hoger uitkomen dan in 2007.