Dat stelt consultantsbureau Bain & Company in een onderzoek in opdracht van WirtschaftsWoche. De adviseur gaat uit van 7,9 miljoen auto’s in 2010. ‘Uit onze studie blijkt dat fabrikanten de afzet met ongeveer anderhalf miljoen eenheden te hoog inschatten. Dat is zo’n beetje de helft van de automarkt Duitsland en komt overeen met de capaciteit van vier of vijf autofabrieken’, aldus Jörg Gnamm van Bain & Company. De Chinese markt zal ook in de komende jaren met twaalf procent per jaar groeien en daarom staat het bovenaan de verlanglijst van de volumemerken. Maar de markt is er ook extreem concurrerend. "Je kunt er veel geld verliezen als je het verkeerd aanpakt.’ De ontwikkelingen zouden voor premiummerken als Audi, Mercedes of BMW een minder groot probleem zijn omdat die verhoudingsgewijs kleine aantallen afzetten. Het gaat vooral om de volumemerken Toyota, GM en Volkswagen.

 

Pas geleden waarschuwde Carlos Ghosn, de topman van Renault-Nissan, ook al voor de ontwikkelingen op de Chinese markt. Die zouden in zijn optiek weleens achter kunnen blijven bij de verwachtingen.